Rigodon !
Comédie ballet de poche
Rigodon! is a show of today about a dance of yesteryear, which, by bringing the two eras into dialogue, highlights the vitality and intact expressive resources of Belle Danse and baroque music.
Through an original tale which draws on this essential moment in children’s literature that is the French 17th century, the spectator discovers the richness and diversity of the Baroque choreographic repertoire. But beyond that, the show is an invitation to dream about the intimate link between music and movement, about the search for harmony that brings them together, about the emotions that they allow us to express.
Combining theater, music and dance, Rigodon!, celebrating the vitality and joy of artistic creation, invites everyone to join the dance.
Programme with 2 dancers, 1 actor and 2 musicians
Soloists
François Lazarevitch : direction, flutes and musette
Formation
2 violins 1, violin 2, viola, lute, 2 dancers
Production
Coproduction Théâtre du Château – Les Musiciens de Saint-Julien
This show is commissioned by Théâtre du Château at Eu.
Programme
Acte I. Le royaume de Rigodon
Jean-Baptiste Lully (1632-1687) : Pavane des Saisons (Ballet des Saisons 1685) – Chorégraphie Pécour (1700)
Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) : Prélude (Suite en sol majeur)
Robert de Visée (vers 1650/65-après 1732) : Courante en sol majeur – Chorégraphie : Sarah Berreby et Laurent Crespon
Marin Marais (1656-1728) : La Matelotte (Alcione 1706) – Chorégraphie de Feuillet (1706)
André Campra (1660-1744) : La Bretagne : Passepied – Bourrée (Télémaque, 1704) – Chorégraphie de Pécour (1704)
Pascal Collasse (1649-1709) : La Royale : Sarabande – Bourrée (Ballet des Quatre Saisons, 1695) – Chorégraphie Pécour (1713)
Acte II. Pastorale
Joseph Bodin de Boismortier : Prélude (Suite en si mineur)
André Cardinal Destouches (1672-1749) : Musette de Callirhoé (1712)
André Campra : Danse du Paysan
Jean-Ferry Rebel (1666-1747) : Entrée pour un Berger et une Bergère (Ulisse) – Chorégraphie Pécour, 1713
André Campra : Le Chérubain (sic) : Forlane (Ballet des Fragments de M. de Lully 1702) – Chorégraphie de Louis-Guillaume Pécour
Jean-Baptiste Lully : Entrée pour un homme et une femme (Thésée, 1675) – Chorégraphie de Pécour (1704)
Anonyme (France début XVIIIe siècle) : Les Tricotets – Chorégraphie Malpied (1781)
Michel Pignolet de Montéclair (1667-1737) : Sommeil Gracieusement (6e Concert) -Chorégraphie : Sarah Berreby et Laurent Crespon
Acte III. Retour à Rigodon
Arcangello Corelli (1653-1713) : La Folia (extraits) – Chorégraphie : d’après Pécour (1704) et Feuillet (1700)
Danse de bâtons – Chorégraphie d’après la Pavane des Saisons de Pécour
Pascal Collasse : La nouvelle Bourgogne : Passepied – Bourrée – Passepied (Polixène et Pirrhus) – Chorégraphie de Pécour (1707)
Jean-Baptiste Lully : La Mariée (Roland, 1685) – Chorégraphie de Pécour (1700)
Jacques Mangeant (1571-1639) : Recueil des plus belles chansons de danse de ce temps, 1615 : J’ay un oyseau qui volle : Branle simple